Anna Wieczur-Bluszcz reżyserka filmowa, teatralna, radiowa i telewizyjna

Najlepszy, najlepsza, najlepsi w sezonie 2016/2017


Przestrzenie teatru
9/2017

NAJLEPSZY, NAJLEPSZA, NAJLEPSI W SEZONIE 2016/2017

Najlepsze przedstawienie telewizyjne i/lub radiowe

CIEŚLAK Posprzątane Agnieszki Lipiec-Wróblewskiej. Ale i Śluby panieńskie Jana Englerta, przeniesione na ekran z T. Narodowego.

DREWNIAK Proszę o wybaczenie – odpadłem w tej kategorii.

KOPCIŃSKI W spektaklach telewizyjnych zabłysnął Wawrzyniec Kostrzewski, przypominam dwie jego realizacje: Listy z Rosji, na podstawie książki Astolphe’a de Custine’a (Teatr Telewizji) i Walizka Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk (świetna seria „Teatroteka” WFDiF). W radiu chciałbym wyróżnić Lento rubato Marka Kochana w reż. Anny Wieczur-Bluszcz – przewrotne, bardzo inteligentne słuchowisko zainspirowane eksperymentalną muzyką Aleksandra Kościowa, który zagrał w nim samego siebie.

KOWALSKI Listy z Rosji w reż. Wawrzyńca Kostrzewskiego

KYZIOŁ Świetny – jako całość – jest cykl „Teatroteka”, ponad dwadzieścia realizacji młodej polskiej dramaturgii wyprodukowanych przez Wytwórnię Filmów Dokumentalnych i Fabularnych w Warszawie we współpracy z Instytutem Teatralnym; najlepsza trójka: Walizka Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk, reż. Wawrzyniec Kostrzewski, Zakład doświadczalny „Solidarność” Szymona Bogacza, reż. Adam Sajnuk i Dolce Vita Julii Cholewińskiej i Kuby Kowalskiego, reż. Lena Frankiewicz, ale wiele innych też jest wartych obejrzenia.

MACIEJEWSKI Astolphe de Custine, Listy z Rosji, reż. Wawrzyniec Kostrzewski, Teatr Telewizji; Anna Wakulik, Krzywy domek, reż. Anna Wieczur-Bluszcz, projekt „Teatroteka”.

MAJCHEREK Posprzątane Ruhl w reż. Agnieszki Lipiec-Wróblewskiej, Krzywy domek Wakulik w reż. Anny Wieczur-Bluszcz (projekt „Teatroteka”).

PUZYNA-CHOJKA Bardzo cenię sobie cykl „Teatroteka” firmowany przez Wytwórnię Filmów Dokumentalnych i Fabularnych w Warszawie. Szczególnie ciekawa wydała mi się realizacja sztuki Szymona Bogacza Zakład doświadczalny „Solidarność” w reż. Adama Sajnuka jako przykład twórczego wykorzystania obcego teatrowi medium i gatunku (telewizyjnego reportażu). Bardzo podobało mi się również przeniesienie na mały ekran spektaklu Dzieje grzechu wg Żeromskiego w reż. Michała Kotańskiego z teatru kieleckiego.

SIERADZKI Zakład doświadczalny „Solidarność” Szymona Bogacza w reż. Adama Sajnuka, cykl „Teatroteka” realizowany w Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych. SKRZYDELSKI Listy z Rosji wg Astolphe’a de Custine’a, reż. Wawrzyniec Kostrzewski (z zaskakującą rolą Piotra Adamczyka).

WAKAR Telewizja – Rachela wg Racheli Auerbach, reż. Iwona Siekierzyńska; radio – Lento rubato Marka Kochana, reż. Anna Wieczur-Bluszcz.

ZALEWSKA Zakład doświadczalny „Solidarność” Szymona Bogacza w reż. Adama Sajnuka, „Teatroteka”; Listy z Rosji Astolphe’a de Custine’a w reż. Wawrzyńca Kostrzewskiego; Posprzątane Sarah Ruhl w reż. Agnieszki Lipiec-Wróblewskiej. Słuchowiska: Lento rubato Marka Kochana, reż. Anna Wieczur-Bluszcz; Lilla Weneda Słowackiego w reż. Dariusza Błaszczyka; Nie jestem wielbłądem Marcina Trońskiego w reż. autora.

Najciekawszy debiut

DREWNIAK Sławomir Narloch – debiut reżyserski (Wesele, T. Pijana Sypialnia). Profesor Jacek Kopciński jako egzegeta poezji i życia Białoszewskiego w Pudełku Pawła Passiniego; Kopciński ma naprawdę miły, męski głęboki głos, usadzony na widowni mówi do mikrofonu swoje eseje o Mironie lepiej niż aktor Passiniego wiersze Białoszewskiego na scenie. Dominika Feiglewicz (Żileta) w Księżniczce na opak wywróconej Remigiusza Brzyka, PWST Kraków. Wszyscy (!) młodzi aktorzy z obsady spektaklu Český díplom, reż. Piotr Ratajczak, Wydział Lalkarski krakowskiej PWST, oddział we Wrocławiu.

KAZIMIERCZAK Wskażę debiuty dramaturgiczne: dzięki zeszłorocznej, dramaturgicznej edycji konkursu „Polowanie na motyle” T. Ochoty wybiło się trzech obiecujących dramatopisarzy: Grzegorz Staszak z Rocznicą (druk w „Dialogu” nr 4/2017), Alicja Kobielarz z Makbetem i później Żyjemy w najlepszym z możliwych światów (wystawienie w T. Soho w Warszawie) oraz Beniamin M. Bukowski z Polowaniem na motyle, a wcześniej z Niesamowitymi braćmi Limbourg (druk w „Dialogu” nr 12/2015).

KOPCIŃSKI Młodzi aktorzy w spektaklu Do dna w PWST w Krakowie: Dominika Guzek, Agnieszka Kościelniak, Weronika Kowalska, Jan Marczewski, Łukasz Szczepanowski.

KOWALSKA Cała obsada aktorska spektaklu Český díplom Piotra Rowickiego w reż. Piotra Ratajczaka, dyplom Wydziału Lalkarskiego PWST we Wrocławiu.

KOWALSKI Puppenhaus. Kuracja w reż. Jędrzeja Piaskowskiego – debiut reżyserski w TR Warszawa; pierwsza rola Wiktora Logi-Skarczewskiego na scenie T. Powszechnego w Warszawie w Upadaniu w reż. Árpáda Schillinga; Cezary idzie na wojnę w reż. Cezarego Tomaszewskiego w Komunie // Warszawa; Dominika Guzek, Agnieszka Kościelniak, Weronika Kowalska, Jan Marczewski, Łukasz Szczepanowski w Do dna w reż. Ewy Kaim w PWST Kraków.

KYZIOŁ Aktorski – Anna Paruszyńska, świetna w Berlin Alexanderplatz i w Wyzwoleniu.
Taneczno-performerski – Paweł Sakowicz, z koparką i bez. Bez reżyserskich olśnień.

MACIEJEWSKI Maciej Musiałowski, Huw Prosser, Diabeł, który… na motywach dramatu Johna Osborne’a, adapt., reż. i scenogr. Mariusz Grzegorzek, dyplom Wydziału Aktorskiego Szkoły Filmowej w Łodzi; Barbara Wypych, Marta, Krzywy domek, reż. Anna Wieczur-Bluszcz, projekt „Teatroteka”.

MAJCHEREK Dominika Guzek, Agnieszka Kościelniak, Weronika Kowalska, Jan Marczewski, Łukasz Szczepanowski – studenci krakowskiej PWST występujący w dyplomie Do dna w reż. Ewy Kaim.

MAJCHROWSKI Magdalena Gorzelańczyk w dyplomie Szantaż (PWST we Wrocławiu), Dominika Guzek w dyplomowym Do dna (PWST w Krakowie).

MROZEK Teoniki Rożynek – autorka muzyki – Hymn do miłości, T. Polski w Poznaniu.

PUZYNA-CHOJKA Zespół aktorski spektaklu Do dna w PWST w Krakowie: Dominika Guzek, Agnieszka Kościelniak, Weronika Kowalska, Jan Marczewski, Łukasz Szczepanowski.

SIERADZKI Beniamin M. Bukowski (prapremiery trzech sztuk: Polowania na motyle, Niesamowitych braci Limbourg i Mosdorfa – rekonstrukcji, ta ostatnia we własnej reżyserii); Oskar Stoczyński (wyjście z tarczą z ultratrudnej dla niedoświadczonego aktora roli Jacka Kuronia w spektaklu T. Powszechnego w Warszawie).

SKRZYDELSKI Aktorki Lidia Pronobis i Michalina Łabacz.

WAKAR Reżyserski – Jakub Skrzywanek, Cynkowi chłopcy wg Swietłany Aleksijewicz, T. Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu; aktorski – Mateusz Bieryt w spektaklu Z biegiem lat, z biegiem dni [gdzie jest Pepi], T. im. Juliusza Słowackiego w Krakowie.

ZALEWSKA Jędrzej Wielecki, Władzio w Ślubie Anny Augustynowicz, T. im. Jana Kochanowskiego w Opolu; Lidia Pronobis, Krystyna w Zabawie z ogniem Augusta Strindberga w reż. Jana Englerta, dyplom AT; Weronika Kowalska, Dominika Guzek, Agnieszka Kościelniak, Jan Marczewski, Łukasz Szczepanowski w Do dna Ewy Kaim, dyplom krakowskiej PWST. Jako zespół: Český díplom Piotra Rowickiego w reż. Piotra Ratajczaka, dyplom PWST we Wrocławiu.

 

Źródło: teatr-pismo.pl
Autor: Ankieta krytyków
Foto: M. Ramus, P. Sieraczyński, K. Bieliński, M. Hueckel


© Anna Wieczur-Bluszcz